Marknadsföring

Att synas på nätet

Lektion 8

Marknadsplan

  • —Nulägesanalys — - Var är jag
  • —Marknadsföringsmål —- Vart vill jag
  • —Handlingsplan (Strategier, Kampanjer) —- Hur tar jag mig dit, hur gör jag konkret
  • —Uppföljning - —Hur gick det

Nulägesanalys - Hur ser din marknad ut just nu?

Nulägesanalys  SWOT-analys

SWOT-analys (SWOT är en akronym byggd på de engelska orden "Strengths", "Weaknesses", "Opportunities" och "Threats") är ett frekvent förekommande företagsekonomiskt planeringshjälpmedel, där man försöker finna styrkor, svagheter, möjligheter och hot vid en strategisk översyn.

Styrkor -man är marknadsledare, goda resurser, bra kompetens

Svagheter - okänd bland kunderna, dålig kvalitet, höga priser

Möjligheter - ekonomiskt klimat (låg- eller högkonjunktur), teknik (nya uppfinningar)

Hot - konkurrenternas aktivitet (ny lansering av en produkt)

Marknadsföringsmål

Målen ska vara smarta:

Smart är en modell för att underlätta vid formulering av mål för projekt, försäljning, personlig utveckling osv. Modellen är speciellt användbar när mål skall sättas med fler inblandade då den ger ett gemensamt ramverk att hålla sig inom. Bokstäverna står för:

Specifikt

Mätbart

Accepterat

Realistiskt

Tidssatt

Ibland påträffas olika alternativ till ordet accepterat, såsom attraktivt eller ambitiöst. Även ordet tidssatt byts ibland mot tidsatt (med bara ett s), tidsbestämt eller tidsbegränsat, som dock inte innebär någon betydelseförändring.

Handlingsplan (Strategier, Kampanjer)

En handlingsplan är en plan på  hur man ska gå till väga för att uppnå de uppsatta marknadsföringsmålen. Handlingsplanen görs på kort sikt. Här ska allt vara konkret. När i tiden ska en viss produkt lanseras. På vilket sätt ska den lanseras - hur ska reklamen utformas. Hur stor är den förväntade försäljningsvolymen. Ska svara på frågorna när, var och hur ska vi gå till väga för att uppnå våra uppsatta mål. 

 

Segment  - gruppera kunder


I marknadsföringen är det viktigt att kunna indela sina kunder i olika grupper (segment).
Inse att alla dina kunder har olika behov. Det du skall göra är att gruppera dessa så att varje grupp (segment) är så homogen som möjligt vad avser behoven. När du gör detta skall du tänka på följande:
  • Segmentet ska vara tillräckligt stort för att vara lönsamt.
  • Segmentet ska vara mätbart. (Gå att kvantifiera, t.ex. antal fritidshus- ägare.)
  • Segmentet ska vara tillgängligt. (Kunna effektivt nås med marknadsföring och reklam.) 
Tanken med att indela sina kunder i olika grupper, utifrån deras behov, är att marknadsföringen blir effektivare. Du kan formulera ditt budskap mer direkt mot en specifik kundgrupp. Ditt budskap får större genomslag och du märker att du får ut mer av dina satsade marknadsföringspengar.
För de flesta företag är målet med marknadsföringsinsatserna att skapa tillväxt eller åtminstone hålla sig kvar på marknaden. Att finna fler kunder som köper av företaget samtidigt som tidigare kunder behålls. 

Som nystartat företag är det naturligtvis tillväxt som gäller och för att vara så effektiv som möjligt krävs en plan, en marknadsföringsplan, där kunskap och idéer samverkar med strategi och taktik. 

Välja medier och aktiviteter - Kampanjplanering

Marknadsföring på nätet i olika typer

Det finns en hel del olika sätt att marknadsföra sig på Internet och vi tänkte ta upp några olika sätt att marknadsföra sig på.

• Sociala medier
Det snackas mycket om detta just nu och faktum är att för många är detta ett bra val att välja när du väljer marknadsföring på internet. Facebook och Twitter är våra två största sociala medier med miljoner användare i alla målgrupper.

• Bloggar
Marknadsföring på internet kan också ske genom att du startar upp en blogg och skaffar läsare till bloggen.

• Annonser
Annonser läser vi ofta på internet, köp och säljsajter som t.ex. Blocket har blivit stora när det gäller detta. Där kan du lägga in en företagsannons som beskriver din produkt eller tjänst och en länk till din hemsida så att de som är intresserade kan läsa mer.

• Bannerannonsering
När man väljer banners för att marknadsföra sig på internet är det viktigt att man vet vart sin målgrupp befinner sig. För att denna typ av marknadsföring på nätet ska ge dig något så se till att bannern visas upp på sidor din målgrupp besöker

• Sökordsoptimering
Den kanske absolut bästa marknadsföringen på internet är sökordsoptimering. Sökordsoptimering innebär att du har optimerar upp dig på ett ord så högt upp som möjligt i träfflistan på sökmotorerna.

SEO  (Search Engine Optimization) Sökmotoroptimering

 

Uppföljning av kampanjen

Uppgifter:

Repetera:

  1. Vilka fyra delar består en marknadsplan av?
  2. Nämn fyra områden man kan sätta marknadsmål inom.
  3. Varför ska man följa upp sin marknadaplan?
  4. Gör en SWOT-analys. Vilka är ditt UF-företags Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Risker/hot?

 

Projektarbetet ”skapa en e-butik”

Loggbok ska föras varje tillfälle du arbetar med projektet .  Skriv i ett word-dokument

Skriv kort vid varje tillfälle, annars är det lätt att glömma.

Kom ihåg - Att loggboken är ett mycket användbart verktyg för dig för att kunna blicka tillbaka på vad du gjort under arbetet med ditt projekt. Loggboken är en del av det underlag som jag har vid betygssättning. Varje elev bedöms individuellt.

Klart om en vecka

-          Ta fram bilder på era produkter

-          Pris på era produkter

-          Text om era produkter

-          Kategorisera produkterna, skriv hur navigation ska vara på er e-butik.

Välkommen

Välkommen till elofs.n.nu.

Facebook

Nyhetsbrev

Länkar

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)