Lagar och regler

... kring näthandel och lite nätetikett

Internet omfattas av precis samma lagar som all annan media. En e-butik och dess innehåll styrs enligt följande:

Nätetikett

Innan vi går in på olika lagar som gäller för Internet, så kan det vara tänkvärt att tänka på allmänna etikettregler på nätet, såkallad nätetikett, Här kan du läsa om det: http://www.jonasweb.nu/sidor/internet/netikett.html

 

Upphovsrättslagen

Upphovsrätten innebär att den som har skapat ett verk (t.ex. en film, musik, en bok eller ett konstverk) har ensamrätt att bestämma över användningen av verket. Det betyder att ingen får göra kopior av verket utan att ha fått tillstånd från upphovsmannen. Man får inte heller göra verket tillgängligt för allmänheten, t.ex. genom att lägga ut verket på Internet, utan tillstånd.

 

Svenska köplagarna

Obs! de svenska köplagarna gäller när man handlar i svenska nätbutiker eller från nätbutiker som riktar sin marknadsföring till den svenska marknaden (skrivit/kommunicerar på svenska). 

Konsumentköpslagen

I konsumentköplagen står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara i en affär av en näringsidkare. Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag. För att läsa mer om vilka rättigheter du som konsument har gå in på:http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/

Konsumenttjänstelagen

Konsumenttjänstlagen gäller när ett företag utför tjänster åt en privatperson. Lagen är tvingande. http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumenttjanstlagen/

Distans- och hemförsäljningslagen:

Lagen reglerar näthandel, hemförsäljning, och telefonförsäljning.

Konsumenten har enligt distans- och hemförsäljningslagen 14 dagars ångerrätt (sk. ångerfrist) vid handel inom Sverige. Varan skall såklart vara oanvänd och tjänsten inte än påbörjad.
Här finns även en så kallad "informationsskyldighet" beskriven. Ett krav på att säljaren ska ge konsumenten tydlig information om bland annat att ångerrätten gäller, samt hur man utnyttjar den. Försäljaren har även skyldighet att tillhandshålla det material som behövs för att utöva ångerätten (kontaktuppgifter m.m) och detta i skriftligform, antigen som brev eller e-post.

Säljaren ska skicka varan eller påbörja leverans av tjänst senast 30 dagar efter beställning annars har kunden rätt att häva köpet.

Marknadsföringslagen MFL

Marknadsföringslagen skyddar dig mot vilseledande, aggressiv och annan otillbörlig reklam och gäller för marknadsföring av varor, tjänster, fast egendom, arbetstillfällen och andra nyttigheter, till exempel aktier och krediter.

Marknadsföringslagens förbudsregler förbjuder också: vilseledande förpackningsstorlekar och vilseledande efterbildningar. Andra lagar som beskrivs är regler kring obeställd reklam, olika sorts utförsäljningar och garantier.

Om reklamen inte följer god marknadsföringssed, och om den dessutom bedöms påverka din förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut, är den otillåten. Förutom själva lagen finns en svart lista som innehåller 31 marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna. Du kan ta del av dessa här: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2008:487

 Brott mot marknadsföringslagen är straffbart.

Personuppgiftslagen PuL

Uppgifter:

 

1. MARKNADSFÖRINGSLAGEN

En av lagarna som skyddar konsumenten är Marknadsföringslagen. Utgångspunkten i denna lagstiftning är att man kräver att all marknadsföring skall vara sann. Så är det inte alltid, som du kanske har märkt. Marknadsföringslagens syfte är annars att skydda konsumenterna mot aggressiv, vilseledande och annan otillbörlig marknadsföring. Marknadsföringslagen innefattar s.k. förbudsregler, dvs. det är förbjudet att bryta mot dem.

UPPGIFT

Ta reda på vad nedanstående begrepp innebär enligt Marknadsföringslagen. Själva lagens paragrafer kan du läsa på hemsidan www.notisum.se (Sök under avsnittet Lagboken). Begreppen som du skall beskriva är orden:

1. Reklamidentifiering

2. Köperbjudande

3. Vilseldande marknadsföring

4. Vilseledande förpackningar

5. Vilseledande efterbildningar

6. Konkursutförsäljning

7. Utförsäljning

8. Realisation.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2. LAGEN OM E-HANDEL

Sedan 2002 finns det en lag om E-handel. Enligt denna lag skall man på sin hemsida ange namn, adress, e-postadress samt organisationsnummer. Informationen skall vara enkel för kunden att hitta. Pris på varor och tjänster ska anges klart och tydligt. Om skatter och fraktkostnader tillkommer ska det anges särskilt.

 

Nyligen har Konsumentverket (sept 2011) gjort en undersökning om företagen följer denna lag. Skaffa gärna fram lagtexten för lagen om E-handel.

 

UPPGIFT:

 Ta reda på vad som kom fram i Konsumentverkets undersökning av E-handelslagen (sept 2011).

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 3. PRISINFORMATIONSLAGEN

Enligt Prisinformationslagen måste priset alltid anges när man säljer varor och tjänster till konsumentledet. Kravet gäller endast för detaljister. Men givetvis även för företag som verkar på Internet. Huvudpoängen med lagen är att konsumenterna skall få korrekt prisinformation om en produkt. I en butiks skyltfönster eller inne i själva butiken skall priset för varan framgå. Det betyder att inne i butiken kan detta framgå på själva förpackningen eller på hyllkanten. Prisuppgift skall även framgå i butikens skyltfönster. Givetvis skall mervärdesskatt och andra skatter inkluderas.

 

Förutom prisangivelse på förpackning eller produkthylla skall även pris per kilo, liter eller meter framgå. Det mått som normalt används för produkten skall alltså framgå. För varor som säljs i lös vikt räcker det med jämförpris.

 

UPPGIFT:

Undersök några företag (i varierande storlek) och tag reda på i vilken mån denna lag följs.

 

 

Välkommen

Välkommen till elofs.n.nu.

Facebook

Nyhetsbrev

Länkar

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)