Förbered din satsning på nätet

lektion 3

1. Affärside

Affärsidén ska svara på följande frågor:

  •     Vilket kundbehov ska butiken tillgodose?
  •     Vilka är butikens kunder?
  •     Med vilka produkter ska butiken tillgodose kundernas behov?
  •     Vilka resurser är viktiga?

 

2. Nätbutikens profil

  • Hur butiken vill uppfattas av kunden.
  • Vilka kunder vill butiken locka   
  • Ett mervärde för kunden
  • Det måste finnas ett mervärde att köpa på nätet än traditionellt .

satsa på en egen nisch.

 

– Att enbart konkurrera med pris på nätet fungerar inte, konsumenterna vill ha en trygg köpupplevelse och snabba leveranser, säger Peter Carlsson, vd på Pricerunner.

3. Nätbutikens sortiment

bild1.jpg

  Kompletterande produkter: Väska till kameran, bälte till byxorna etc.

 

4. Viktiga resurser för nätbutik

  • Lokal – Nelly.com- Kontor, packning av varor, (lager).
  • Utrustning datorer, möbler, lagerhyllor, programvaror från några tusen till miljontals kronor. Domän, webbhotell/server
  • Personal – Sajten ska underhållas priser nya varor, backuper, inköp, varuhantering, telefonkontakter. Växer verksamheten är det svårt att hinna med ensam.
  • Varulager - om man ska ha ett lager annars direktbeställning.

Kräver kapital

 

5. Affärsmodell - Lönar sig affärsidén?

  • Är företagets erbjudande tillräckligt unikt för att attrahera kundgruppen?
  • Hur ska du få tillräckligt med kunder?

Gör en kalkyl för att bedöma lönsamheten.

Uppgifter:

Bedöm affärsidéer

Jämför Bokus (http://bokus.com), SJ:s (http://sj.se), El gigantens (http://elgiganten.se), Lion Alpins (http://lionalpin.se) och Butik hemlängtans (http://swedishfoodshop.com) affärsidéer och svara på följande frågor:

1          Vilket kundbehov ska företaget tillgodo se?

2         Vilka är företagets kunder?

3         Med vilka produkter ska företaget tillgodose kundernas behov?

4         Vilka resurser är viktiga för företaget?

Profiler och sortiment

Jämför http://Ica.se, http://press-stop.se, http://designtorget.se

1         Vilken kundgrupp vänder sig företagen till?

2         Är sortimentet brett och djupt, brett och grunt, smalt och djupt eller smalt och grunt?

Fler frågor

1         Varför måste webbutiken satsa på att erbjuda tydliga kundfördelar för kunden?

2         Vilka är de viktigaste resurserna för en webbutik?

3         Förklara vad direktbeställning går ut på.

4         Hur kan den som tänker starta en handelsportal på nätet bedöma om tjänsten kommer att bli lönsam eller inte?

 

Förbered din näthandel del 2

Lektion 5

1. Förstå kunden

  • Kön
  • Ålder
  • Bostadsort

 

Hur kan jag få reda på detta? Kundregister.

Utforma näthandeln utifrån kunden. 

 

2. Näthandel ur kundens perspektiv

Viktigt att ta reda på hur kunden tänker och sedan utforma nätbutiken efter kundens önskemål och behov. 

5. Köpprocessen
Stöd köpprocessen

  1. Behov uppkommer – Startsida ·
    Fysiologiska behov handlar om överlevnad, mat för dagen, tak över huvudet etc. 
    Psykologiska behov är inte nödvändiga för överlevnad men som förgyller tillvaron, nöje etc.
    Kunder är villiga att betala mer för psykologiska behov än fysiologiska
  2. Information – Kategorisida / Produktsida
    Lätt hitta fördjupad information och testresultat.
  3. Alternativutvärdering – Kategorisida 
    Låta kunder kommentera och sätta betyg på produkter, kunna jämföra produkter.
  4. Köp – Betalsida/Bekräftelsesida
    60 % av alla påbörjade köp avbröts
  5. Utvärdering av köpet - 
    Bytesrätt & återköp
    Försenad leverans
    Hantera reklamationer
    Vem betalar vid retur?

Uppgifter:

Projektet: Introduktion starta en webbutik

1         Affärsidé

2         Profil

3         Produkter

4         Vilken hjälp kan kunden behöva under köpet?

5         Vilken information ska finnas på siten?

6         Ta fram en policy hur ni ska hantera missnöjda kunder. 

  1. Bytesrätt & återköp
  2. Försenad leverans
  3. Hantering av reklamationer
  4. Vem som står för kostnaderna vid en reklamation

Mer frågor:

1         Fundera och skriv ner vilken information och hjälp kunderna behöver när de handlar hemelektronik, kläder och resor.

2         Gå in på en relativt stor

  1. hemelektroniksite t.ex. http://www.siba.se , http://www.netonnet.se/ eller http://www.dustinhome.se/
  2. klädessite tex. http://nelly.com/ , http://www.ellos.se/  eller http://www.hm.com/
  3. resesite tex. http://www.tui.se/ , http://www.apollo.se/ eller http://www.lionalpin.se/

dvs. tre olika siter och ta reda på vilken information kunden kan få när hon ska fatta ett köpbeslut.

1         Kan kunden få kontakt med en säljare omedelbart?

2         På vilket sätt i så fall, chatt, telefon eller något annat?

3         Är produktbeskrivningarna tillräckliga för ett köp?

4         Saknas någon information?

5         Finns det några köpråd?

6         Finns det kundkommentarer?

7         Finns det recensioner expert/kund?

8         Finns det länkar till sociala medier, vilka?

9         Annat som du tycker är viktigt?          

 

Välkommen

Välkommen till elofs.n.nu.

Facebook

Nyhetsbrev

Länkar

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)