E-handelns kännetecken
Lektion 2
1. Många företag är etablerade på nätet
2. Näthandeln växer.
- Det måste finnas ett mervärde att köpa på nätet än traditionellt .
- specialist - utbud för få tex. golfskor.gothkläder. eller stora skor, storlek 47-52, http://www.grandshoes.se/
- pris - butiken behöver inte ligga i stan, enklare hantering färre anställda, inget lager.
3. E-handel
- Köpa varor och tjänster
- CD-skivor, kläder, film musik
- B2C (Business To Consumer)
- IKEA
- C2C (Consumer To Consumer)
- Blocket
- B2B (Business To Business)
- Dustin
4. Typiskt näthandel
- Beställningsrutinerna
- Kund lägger en order inte kontakt med en säljare. - mindre kostnad
- När som helst på dygnet. - smidigt
- många funktioner automatiseras
- Lagerbehovet
- En del har lager vissa inte Ginza, CDon har, inte Bokus
- BOKUS förmedlar försäljning av böcker från kund till förlag som skickar det till ett logistikföretag
- en del mixar populära produkter har de i lager udda produkter tas in på beställning.
- Varupresentationen
- nätbutik kan ständigt uppdateras. Både priser och presentation av nya produkter.
- Uppföljning av kund
- Butiker kan anpassas efter kunds köphistorik.
- Riktad e-postreklam.
- Amzonas "kunder som köpt denna produkt har också köpt"
- Support, formulär, FAQ, chatt, tips.
5. Kännetecken för konsumenthandel (B2C) på internet
- Marknadsföringen
- Ny kanal för marknadsföring Presentera produkter för hela världen för en rimlig kostnad. Många kunder leta på nätet efter produkter, köpa eller/och info.
- Försäljning via webben
- Renodlade nätbutiker CDON.COM, Nelly.com eller Tretti.se
- Blandat Clas Ohlson, IKEA och H&M vill skapa merförsäljning.
- Kundvård
- Hålla kontakt med kunden via e-mail, chatta eller FAQ
- Kunder kan betygsätta och kommentera produkter
- Länkar till produktinformation
- Bra med sökfunktion
6. Modeller för näthandel mellan företag (B2B)
- Webbutik
Dustin
- Kundanknutna inköpssystem
Elektroniska fakturor effektivt, mindre kostnad större utbud.
- Bransch- eller företagsanknutna handelsportaler
företag går samman och skapar portaler ex. http://www.endorsia.com/ Endorsia industriföretags portal av SKF, sandvik och FAG.
Uppgifter:
B2C
- Nämn minst tre sätt på vilka ett företag kan använda internet.
- Beskriv hur ett företag kan använda internet för sin kundvård.
- Nämn minst två modeller för e-handel mellan företag.
- Nu ska du studera några olika hemsidor och ta reda på vad företaget erbjuder sina kunder. Du kan besöka kjell & companys, cdons, ikeas, addnature's, sibas eller Gina Tricots hemsida och svara på följande frågor:
- Finns butiken både på nätet och som vanlig, fysik butik eller endast som webbutik?
- Vilka av butikerna har valt att lägga ut hela de ordinarie sortimentet i sin webbutik?
- Är hemsidans syfte att vara en säljkanal eller en marknadsföringskanal.
- Vilka företag har en kundtjänst på sin hemsida? Hur vill företaget att besökarna på hemsidan ska kontakta dom?
- Titta på Levis.se hemsida och besvara följande frågor:
- Vilken information kan du hitta på hemsidan?
- Går det att handla på sidan? Om det går vilka betalmetoder använder de?
B2B
Gå in på Dafgårds och Dustins hemsidor.
6. Beskriv kortfattat vad hemsidan innehåller.
7.Vem eller vilka är målgruppen med hemsidan.
Frågorna finns också här: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGJKV2taaGlxYkd2T2RxYURERURxQkE6MQ