E-handelns kännetecken  

Lektion 2

1. Många företag  är etablerade på nätet

2. Näthandeln växer.

3. E-handel

4. Typiskt näthandel

5. Kännetecken för konsumenthandel (B2C) på internet

6. Modeller för näthandel mellan företag (B2B)

Uppgifter:

B2C

  1. Nämn minst tre sätt på vilka ett företag kan använda internet.
  2. Beskriv hur ett företag kan använda internet för sin kundvård.
  3. Nämn minst två modeller för e-handel mellan företag.
  4. Nu ska du studera några olika hemsidor och ta reda på vad företaget erbjuder sina kunder. Du kan besöka kjell & companys, cdons, ikeas, addnature's, sibas eller Gina Tricots hemsida och svara på följande frågor:
    1. Finns butiken både på nätet och som vanlig, fysik butik eller endast som webbutik?
    2. Vilka av butikerna har valt att lägga ut hela de ordinarie sortimentet i sin webbutik?
    3. Är hemsidans syfte att vara en säljkanal eller en marknadsföringskanal.
    4. Vilka företag har en kundtjänst på sin hemsida? Hur vill företaget att besökarna på hemsidan ska kontakta dom?
  5. Titta på Levis.se hemsida och besvara följande frågor:
    1. Vilken information kan du hitta på hemsidan?
    2. Går det att handla på sidan? Om det går vilka betalmetoder använder de?

B2B

Gå in på Dafgårds  och Dustins hemsidor.

 6. Beskriv kortfattat vad hemsidan innehåller.

7.Vem eller vilka är målgruppen med hemsidan.

Frågorna finns också här: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGJKV2taaGlxYkd2T2RxYURERURxQkE6MQ

Välkommen

Välkommen till elofs.n.nu.

Facebook

Nyhetsbrev

Länkar

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)